25. Veranderen door moeilijkheden

 

God heeft een doel met ieder probleem in ons leven. Hij gebruikt die ons dichter bij Hem te brengen. Je diepste geloofsoefeningen en -groei zullen ongetwijfeld gepaard gaan met donkere dagen, teleurstelling en eenzaamheid; wanneer we nergens anders heen kunnen dan naar God alleen. Het is tijdens die ervaringen dat wij onze meest oprechte gebeden bidden.

Tijdens ons lijden leren wij dingen over God die we op geen enkele andere manier kunnen leren. Problemen dwingen ons om ons op God te richten en alleen op Hem te vertrouwen. Geen enkel probleem kan ons overkomen zonder Gods toestemming; alles heeft een geestelijke betekenis:

  • alles in ons leven werkt samen om Gods plan met ons te realiseren;
  • Gods doel met ons leven is groter dan onze problemen en pijn;
  • God staat dingen toe in ons leven zodat we steeds meer op Zijn Zoon gaan lijken;

Deze beloften gelden overigens uitsluitend voor Zijn kinderen, niet voor iedereen.

God wil dat wij op Christus gaan lijken. Daarom zal Hij ons door dezelfde omstandigheden als Jezus leiden, zoals eenzaamheid, verzoeking, stress, kritiek, afwijzing enz. Waarom zou God ons van lijden uitsluiten als Hij Zijn eigen Zoon dat niet van onthield. Het is aan ons om zo te reageren zoals Jezus dat deed:

  • Gods plan is goed
    Het is cruciaal dat je gefocust blijft op Gods plan, niet op jouw pijn of problemen. Wat er in jouw leven gebeurt is minder belangrijk dan hetgeen er in jouw hart plaatsvind. De sleutel om vol te houden is om je dit te blijven herinneren.

 

  • Prijs God en dank Hem
    De Bijbel roept ons op om God in alles te danken. Natuurlijk verwacht God niet dat we dankbaar zijn voor kwaad of lijden. Maar Hij wil dat wij Hem danken dat Hij die omstandigheden wil gebruiken tot Zijn eer en onze zaligheid.

 

  • Geef niet op
    Jou veranderen kost tijd. Houd vol en wees geduldig. Je zult weten dat he geestelijk groeit als je in alles dat je overkomt Gods hand ziet. Vertrouw dat God weet wat Hij doet, en geef niet op.

 

Belangrijke vraag:

Door welk probleem in mijn leven ben ik het meest gegroeid?

  

Bijbeltekst:

Eén ding weten wij: voor wie Hem liefhebben laat God alles meewerken voor hun bestwil, want Hij heeft een plan met hen.

Romeinen 8:28